سرخط خبرها

ماجرای استرداد مؤسس «ویکی‌لیکس» به آمریکا | اتهام جاسوسی و احتمال خودکشی

  • کد خبر: ۹۱۵۸۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
ماجرای استرداد مؤسس «ویکی‌لیکس» به آمریکا | اتهام جاسوسی و احتمال خودکشی
جولیان آسانژ، موسس «ویکی لیکس» که پیشتر یک قاضی بریتانیایی با درخواست استرداد او به آمریکا مخالفت کرده بود، حالا با رأی دادگاه عالی بریتانیا و در پی درخواست تجدیدنظر ایالات متحده احتمالا به‌زودی باید به آمریکا مسترد شود.

به گزارش شهرآرانیوز - یک قاضی بریتانیایی پیش‌تر با درخواست استرداد جولیان آسانژ، موسس وب‌سایت «ویکی‌لیکس»، به آمریکا مخالفت کرده بود، اما حالا دادگاه عالی بریتانیا درخواست تجدیدنظر ایالات متحده را تایید کرده و آقای آسانژ احتمالا به‌زودی باید به آمریکا مسترد شود. با این حال، تصمیم نهایی در این خصوص به وزیر امور خارجه بریتانیا سپرده شده است.

دادگاهی در لندن قبلا گفته بود با توجه به نگرانی‌هایی که درباره سلامت روان آقای آسانژ وجود دارد، استرداد او به آمریکا می‌تواند خطر خودکشی او را به دنبال داشته باشد. ولی حالا دادگاه عالی اعلام کرده که با تضمین‌های دولت آمریکا امکان استرداد او فراهم شده است.

یکی از تضمین‌های دولت آمریکا عدم انتقال آسانژ به زندان فوق‌امنیتی فلورانس کلورادو است. ایالات متحده همچنین پذیرفته که در صورت محکوم‌شدن آسانژ، او را برای طی دوره حبس به استرالیا، یعنی کشور محل تولد او، برگرداند. به‌علاوه، قرار است در دوره بررسی پرونده در آمریکا خدمات لازم برای روان‌درمانی آقای آسانژ فراهم شود.

ماجرای استرداد موسس «ویکی‌لیکس»، به آمریکا | اتهام جاسوسی و احتمال خودکشی

دولت آمریکا می‌خواهد آسانژ را به اتهام توطئه‌چینی به منظور هک و سوء استفاده از کامپیوتر‌های سازمانی محاکمه کند. البته او با اتهاماتی براساس قانون جنجالی جاسوسی هم روبه‌روست. آسانژ در مجموع با ۱۸ اتهام در رابطه با گردآوری و افشای اطلاعات دفاعی و امنیت ملی آمریکا مواجه است.

مدافعان آسانژ معتقدند دلیل تعقیب قضایی او افشای حقایق است و این رویه موجب سرکوب فعالیت‌های ژورنالیستی خواهد شد. چون ایالات متحده می‌خواهد آسانژ را به افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده متهم کند. موسس وب‌سایت ویکی‌لیکس اطلاعات خود را از سرباز سابق ارتش آمریکا، بردلی مانینگ، به دست آورده بود. او صد‌ها هزار سند یا اطلاعات محرمانه نظامی را با آسانژ به اشتراک گذاشت تا در ویکی‌لیکس فاش شود.

از جمله این اطلاعات می‌توانیم به گزارش‌ها و ویدیو‌های حملات هوایی ارتش آمریکا در مناطقی مثل مناطق غیرنظامی عراق و افغانستان اشاره کرد. تیم وکلای جولیان آسانژ قرار است این رای را در بزرگ‌ترین دادگاه بریتانیا به چالش بکشد.

منبع: دیجیاتو

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->